tag:blogger.com,1999:blog-8460360931100939136.post4105204770245052497..comments2024-02-22T09:33:05.281+01:00Comments on Den långsamma bloggen: Pierre Hadot: "Vad är antikens filosofi?"Lennart Erlinghttp://www.blogger.com/profile/09351175561973366201noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-8460360931100939136.post-43277342430897599632016-01-12T19:30:47.535+01:002016-01-12T19:30:47.535+01:00Jag tror du har rätt, Camilla. Utan att ha mer än...Jag tror du har rätt, Camilla. Utan att ha mer än halvt bortglömda och fragmentariska kunskaper, så var det väl så att de tidiga grekiska filosoferna var naturfilosofer och sysslade mycket med naturen i vid mening. Aristoteles, som sagt, sysslade med att samla in alla möjliga fakta från många områden. Och min favorit, den romerske poeten och epikurén Lucretius väldiga lärodikt "Om tingens natur" lägger fram en materialistisk naturteori på hexameter, ytterst läsvärd.<br />Nu menade jag verkligen inte att visheten är förbehållen humanister med dålig koll på naturvetenskap. Dvs såna som jag. Vetskapen att vi människor som andra djur är en del av naturen och underkastade dess lagar borde få oss att dämpa vår hybris och inte tro att vi kan styra och ställa hur som helst. Men det är ju en jättediskussion...Lennart Erlinghttps://www.blogger.com/profile/09351175561973366201noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8460360931100939136.post-47082933541967907352016-01-12T14:53:56.305+01:002016-01-12T14:53:56.305+01:00Jag tror jag förstår vad som kan menas, fast jag s...Jag tror jag förstår vad som kan menas, fast jag skulle vilja protestera mot det som synes formuleras som en motsättning, mellan <i>"vetenskapligt liv"</i> och <i>"liv som övar sig i vishet"</i>. Nu är det säkert inte menat som att det att de utesluter varandra, men det slår mig (och nu blir det lite off topic) att jag ofta ser den motsättningen mellan naturvetenskap och humaniora. För antikens filosofer, innan naturvetenskapen bröts ut till eget område, fanns båda med, kunskap om naturen/universum och kunskap om människan, <i>"del av varandra"</i> på något sätt. Men nuförtiden verkar man inte införliva naturvetenskapen i det som ger "livsvisdomar", det är intressant. (Jag låter det vara osagt vem "man" är :-)). Måste fundera på det.Camillahttp://triloger.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8460360931100939136.post-80415782974016730592016-01-11T22:26:53.694+01:002016-01-11T22:26:53.694+01:00Oj, nu lyckades jag radera min egen kommentar, Cam...Oj, nu lyckades jag radera min egen kommentar, Camilla... Men vad jag skrev var att Aristoteles var, som Hadot skriver, "en stor forskningsorganisatör", vars elever samlade in alla möjliga fakta inom alla möjliga områden. Men det var inte av någon renodlad, modern vetenskaplig nyfikenhet, det skedde i "en närmast religiös passion för verkligheten i alla dess aspekter". Snarare än ett vetenskapligt liv är det ett "liv som övar sig i vishet".Lennart Erlinghttps://www.blogger.com/profile/09351175561973366201noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8460360931100939136.post-42900517728853630782016-01-11T19:08:42.928+01:002016-01-11T19:08:42.928+01:00Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.Lennart Erlinghttps://www.blogger.com/profile/09351175561973366201noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8460360931100939136.post-88928525335309288262016-01-11T16:48:55.871+01:002016-01-11T16:48:55.871+01:00Det där är en bok jag stirrat på många gånger. Mås...Det där är en bok jag stirrat på många gånger. Måste nog skaffa den, medan jag ändå har idéhistoriens vinkling på antikens filosofer ganska färsk. Jag tyckte det verkade finnas två grupper, eller flera kanske iofs, men några som mest ägnade sig åt att förstå naturen och några som funderade på hur man skulle leva. Fö drog jag också slutsatsen att epikurismen syntes mycket tilltalande.<br />Camillahttp://triloger.senoreply@blogger.com